27

05/09

Forbrukermakt

Something fishy? – Om pangasius og pingviner

I dag har jeg lagt meg flyndreflat. Flere ganger. Jeg hadde knapt kommet av flyet på Gardermoen, før det ringte fra et en håndfull nettaviser. Imens jeg har danset Wienervals med Osteoporoseforskere, har nemlig Fiskeribladet Fiskaren oppdaget at det har blitt servert pangasius på en konferanse ved Farris Bad.

I Choice skal vi satse på kortreist mat. Det er vårt løfte til både gjester og miljøet. Da er det selvsagt ikke bra at vi serverer eksotiske alternativer der vi kunne ha fisket frem det beste hjemmefra. Vi har satt oss ambisjoner høye som fjell, og vi jobber kontinuerlig for å unngå smutthull på veien. Jeg kan ikke garantere at det ikke dukker opp saker som denne igjen, men jeg kan garantere at vi hver dag arbeider for bedre rutiner og for å bli en bedre miljøaktør. Det handler ikke bare om fisk, men også pingviner. La meg forklare:

Først litt om fisk
Jeg elsker fisk. Jeg spiser fisk fem ganger i uka. Minst. Som oftest rå og på ris. Aller helst mutterns seikaker, ferske og så varme at du brenner deg på fingerne. I Choice serverer vi masse bra, norsk fisk. Laks, torsk og sei, og ikke så rent lite blåskjell og annet snadder fra norske fjorder. Norsk fisk er sunt og kortreist. Godt for deg, godt for meg, og godt for miljøet.

Pangasius er, som Fiskaren, DN, NRK og flere andre i dag har påpekt, aldelses ikke norsk. Den svømmer til vanlig rundt i oppdrettsanlegg i Vietnam, Kina, Japan og Colombia. I det siste har den blitt en populær frossenfisk i Norge, mye fordi den er god, rimelig og anvendelig. I mars havnet den på middagstallerknene på Farris Bad via vår fiskeleverandør. Reisevante turister kunne påpeke at 10 000 km neppe kvalifeserer som kortreist. De har helt rett i at vi gjerne kunne fisket like god fisk om vi hadde kasta snøret ut av vinduet på Farris Bad.

Vi vil at mest mulig mat på våre hoteller skal være kortreist. Vi kommer ikke til å klare å fylle tallerknene med utelukkende mat fra nabolaget med det første. Men vi er godt igang. Og vi setter stor pris på alle som hjelper oss på veien, blant annet ved å påpeke saker som denne.

Så litt om pingviner
Ved nyttår startet vi utrullingen av vårt største miljøprosjekt hittill. Vi ønsker å skaffe oss bedre systemer for å unngå at vi velger alternativ fra andre siden av jorda, spesielt når det finnes vel så gode alternativer i vår egen bakgård. Eller uttafor bryggekanten. Ved nyttår startet vi derfor Operation Penguin. 2009 er året vi miljøsertifiserer samtlige 165 Choice-hoteller etter ISO-14001 standarden. Til jul skal 9200 choicere jobbe enda mer systematisk med våre miljømål og kvalitetssikring av disse. I hele verdikjeden. Også det som kommer inn kjøkkenveien.

Administrerende direktør Torgeir Silseth og jeg kunne gjerne satt en stor pingvinperm på pulten til alle hotelldirektører, med regler og retningslinjer, krav og forskrifter. Sånn gjør vi det ikke i Choice. Vi er opptatt av at alle skal lære og forstå, ikke bare hva vi gjør, men hvorfor. Hotelldirektører, kjøkkensjefer og stuepiker. Derfor var ironisk nok også Farris Bad-direktør Per Christian Andersen på ISO-14001 kurs da Dag Erlandsen fra Fiskaren ringte.

I Choice ønsker vi å satse strategisk på miljø. Operation Penguin er vår investering i fremtiden. Det er et langsiktig prosjekt, ingen revolusjon vi rekker på en dag. Vi har startet vår pingvimarsj med klare mål, og går stadig skritt for skritt for klarere retningslinjer og en mer systematisk gjennomgang av rutiner.

I dag takker vi Fiskaren fordi de har vist oss at vi kan bli mye bedre. Det gir oss motivasjon og styrket tro på vår store pingvinoperasjon.