Blog

Miljø og samfunnsansvar Jeg elsker ståpels, men hater dyremishandling

Foto: Nettverk for dyrs frihet, fra rapporten “Skinnet bedrar”

Det finnes en grense for min forfengelighet og det finnes en grense for hva staten skal bruke penger på. Grensa går ved pels.

Når vi i Choice er opptatt av økologi er det ikke bare fordi vi liker mat som er sunn og ren. Det er fordi vi er opptatt av dyrevelferd og bærekraftig bruk av naturressurser. Pelsdyrhold bryter tvert med begge deler.

Ville dyr skal ikke bo i bur. De har instinkter som sier noe helt annet. Reven skal løpe, raske og lure. Ikke gå hvileløs rundt seg selv på 0,8 kvadratmeter. Minken får ikke mer plass enn en handlevogn. Dyrehold finnes det gode grunner for. Det finnes ingen gode grunner for industriell dyremishandling. 530 000 mink og 300 000 rev slaktes i Norge hvert eneste år.

Når naturressursene er presset til tålegrensa, er alt vi bruker ressurser på også et spørsmål om etikk. Å fôre opp dyr uten annen hensikt enn å bruke pelsen kan ikke være bærekraftig. Det finnes langt mer fornuftige ting å bruke fôrressurser på.

Pelsdyrnæringen er en solnedgangsnæring. Eller kan man i det hele tatt kalle det en næring? Tida er ute for en industri som ikke har klart å produsere annet enn lidelse. Skru av subsidiene. Offentlige midler skal ikke være en respirator for døende industrier. De skal være en hjertestarter for gode ideer. De skal følge soloppgangen.

I helga møtes Arbeiderpartiet til landsmøte. Programutvalget har diskutert å trekke statstøtten på 50 millioner til de 450 pelsfarmene i Norge. Pelsfarmer som helt eller delvis sysselsetter 2300 mennesker i distriktene. De ble ikke enige. Nå er det opp til landsmøtet å ta en beslutning. Søsterpartiene i Sverige og Storbritannia har sagt nei.

Minken og revens instinkt er frihet, mitt instinkt er å gi dem det. Men gi også pelsdyrrøkterne frihet.

Her er mitt forslag: Begynn avviklingen av pelsproduksjonen, og gjør subsidiene om til et omstillingsprogram for de 2300 som lever av næringa. Det er god næringspolitikk, miljøpolitikk, sysselsetningspolitikk og distriktspolitikk. Det er god Arbeiderpartipolitikk.

Gode ideer gir meg ståpels!

Linker:
Kjendiser mot pels
Dyrebeskyttelsen Norge

Petter Stordalen

48 kommentarer

Pia
17.08.09 – 02:13

Dette er helt fantastisk Petter Smart!;)
Jeg ble så glad og stolt da jeg så at du engasjerte deg i dette! Dyrene trenger hjelp fra sånne som deg og din kjære.JEG HÅPER DETTE ER EKTE ENGASJEMENT FRA DIN SIDE OG IKKE BARE EN POPULISTISK DØGNFLUE.

Mats
14.06.09 – 18:20

Du er en flott mann petter stordalen! betyr mye at du tar ansvar og står frem at du er imot pels.

go veg!

Sally Kvangarsnes
22.05.09 – 20:26

Hei Petter!
Må bare si at jeg er veldig fan av deg pga dine sunne verdier og det engasjementet du utstråler. Bra at du skriver om pelsoppdrett, det er bare helt motbydelig å høre om all den mishandlingen som skjer og som faktisk er lovlig i verden. Norge blr ta avstand! Og så vil jeg også nevne at Spa hotellet i Kragerø er noe av det deiligste jeg har opplevd! Kjempebra at dere satser på økolgisk mat, det er bare så innovativt og kult! Du har min stemme om du går i politikken :)

angelina
28.04.09 – 20:40

hei Petter. jeg er også dyre elsker,og hater dyremisshandling.
jeg lurte på om du kunne tenke deg å fronte saken om amstaffen majlo,som for tiden er mye omtalt på nettavisen. hunden er dømt til døden pga rasen. politiet hentet den i hjemmet og plaserte den på et hemmelig sted. de gikk frem på en meget brutal måte. hunden er harmløs, og eierne vil bare ta hunden med seg tilbake til sverige,dær de kom fra. nå er hunden dømt til døden av politiet, hær i norge 8 mai. eierne har anket. vi er en støtte gruppe på facebook som støtter hunden og familien. vi er omtrent 22 000 medlemmer på nåværende tidspungt. vi har også innsamling av midler til rettsak dær, da dette blir kostbart for eierne. de må også betale 2000 i uken for kennel plass til hunden,som står på ukjent sted. hadde hvert fint om du utalte deg om dette i media. kansje kan du også gi en slant for å hjelpe. du kan kontakte nettavisen eller gruppen redd amstaffen majlo på facebook.
mvh Angelina

Sigrid Kvåle
27.04.09 – 09:03

Du burde lett vært politiker! du har evnen til å komme med greie forslag som folket kan forstå! Kvifor må politikerene gjere alt så vanskelig??
Det e klart at dyremishandling antakelegvis fortset på ein fæl måte i kina, men Norge, som verdens rikaste land, burde vere eit forbilde for andre, også på denne måten! Eg stemme ikkje AP, eg stemme for Petter Stordalen eg.

Caroline
27.04.09 – 01:49

Nå fikk du en stor stjerne i min bok!
Som noen sier, så er det slik at pelsdyr får en grotesk behandling i f.eks. Kina og ved å slutte å produsere pels her til lands blir det økende import fra slike land. MEN det handler om å ta et standpunkt. Pelsoppdrett er kvalmende og jeg mener Norge bør ta avstand fra denne masseutnyttingen og torturen av uskyldige dyr. Flere land har vist vei og nå må vi følge etter. AP valgte som kjent å støtte pelsnæringen i år og kan dermed se langt etter min stemme.

Stine
26.04.09 – 09:56

har dere noen gang vært på en pelsdyrfarm og sett med egne øyne hvilke forhold pelsdyr lever under, eller baserer dere kunnskapen deres på skremselsbilder fra dyrevernsaktivister?
Dyr blir mishandlet, men det er ikke bare pelsdyr. Over hele norge finnes det bønder som ikke er ansvarlige nok til å drive husdyrhold – og det kan gjelde kuer, griser, sauer og pelsdyr. Heldigvis er det store flertallet bønder, og da også pelsdyroppdrettere, personer som tar dyras velferd seriøst, og sørger for at de alltid har nok mat, at de har tilgang til friskt vann og et varmt rom (for beklager, Nina K, du tar nok feil, både mink og rev har tilgang til et varmt rom innenfor det utvendige buret, som jevnlig blir gitt halm slik at minken selv kan lage en “hule” hvor den kan ha det varmt). Det store flertallet pelsdyroppdrettere tar jobben sin og dyra på alvor. Enhver pelsdyroppdretter vet nemlig at hvis dyra har det bra og får riktig stell blir pelsen bedre. Har det virkelig så mye å si om dyret står på bås hele livet for å bli biff eller lever i bur for å bli pels? Er ikke det viktigste at dyra har det bra når de lever?

Ved at AP gir pelsdyrnæringa støtte kan pelsdyroppdrettere fortsette å forbedre gårdene sine og sørge for at dyra får enda bedre leveforhold samt at norges pelsdyralslag kan gjennomføre flere kontroller for å sikre standarden.
Ved at AP gir pelsdyrnæringa støtte kan Norge beholde sin markedsandel på pelsmarkedet og forhindre at Kina rykker frem i enda større grad med salg av pels som er dyrket fram gjennom pur dyremishandling.
Ved at AP gir pelsdyrnæringa støtte viser de at de har en større kunnskap om forholdene på en pelsdyrfarm enn flertallet av de som har kommet med kommentarer før meg.

Ikke basèr kunnskapen deres ene og alene på NOAH sine nettsider! Gå inn på http://www.norpels.no eller enda bedre, snakk med en pelsdyroppdretter og avtal et besøk på gården så kan dere selv se at dyrevelferd blir tatt seriøst!

Belinda Jakobsen
24.04.09 – 17:51

Å lese kommentarer som sier at dyr (da spesielt sel) ikke gjør annet enn å ta fisken fra fiskere og ødelegge garn, og at de derfor fortjener å dø, gjør meg kvalm.

Ingen kan motbevise det faktumet at de fleste dyr har like mye følelser som oss mennesker, og jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor det skal være mer OK å drepe dyr som er til overs, enn å drepe mennesker til over.

Takk, Petter, for at du som en offentlig person tar opp dette temaet. Mye lettere enn når oss enkeltpersoner prøver å påvirke folket :)

Eirin
23.04.09 – 18:52

Så enig så enig!
Du skriver veldig bra! :)

Henriette
23.04.09 – 14:26

Du er flink og jeg kunne ikke vært mer enig. Pelsdyroppdrett er forferdelig og grusomt!
Fantastisk godt skrevet. Hurra for Petter Stordalen!

Ida .
23.04.09 – 08:30

Nei til pels.

ulrikkelund
22.04.09 – 23:53

Hei Petter!
Så bra at du støtter dette! Er så skuffet for APs valg om å fortsette pelsstøtten. Skulle tro du bare kunne dra inn et par tjenester og fikse det, siden du er du. Men jeg vet vell egentlig at det ikke er slik. Jeg skulle bare ønske.

Siden jeg skriver en av norges største blogger ba jeg naiv som jeg er alle sende mail til AP for å støtte de i denne avgjørelsen. Men det ser ikke ut til at det hjalp så mye.

Noen burde gi denne saken oppmerksomheten dyrene fortjener. Kanskje du har makt til å gjøre noe?
Fortsett å stå på!

Randi Sellesbakk
22.04.09 – 23:21

Hei.
Hvem trenger pels?
Idag er det så mange gode produkter som varmer!!Ta Fleece f.eks, utvinnet av plastprodukter. Mye bedre…og man dreper ikke dyr for å oppnå dette.
Pels er et IKKEalternativ.
Avvikle næringa og bruk penger på mer fornuftige produkter, f.eks i matindustrien. Matkvalitet trenger et løft her!

Mette
22.04.09 – 10:30

Jeg er veldig enig og i mot pelsdyr!, men samtidig – så er du rik og din samboer viser seg i flotte designerklær innimellom. Er det ikke et paradoks at disse designerne også har pels da? Unngå de da vel???

Olav Arne Haugen
22.04.09 – 03:46

Jeg vil bare si en ting!! Jeg er så hjertens enig!!!! :-)

Vidar S.
21.04.09 – 19:25

Med all respekt for ektefølte argument hos mine meiningsmotstandarar og sterke følelser rundt temaet, så er AP landsmøtets vidare støtte til pelsdyrnæringa i Norge ein seier for fornuften og vidare forbedring av næringa: http://xrl.us/pelsdyr #aplm

chris vonholm
19.04.09 – 12:20

Petter – dette er bra og dyra må beskyttes både innen pelsproduksjon og industriell produksjon generelt. desverre går grensen for forfengligheten enda nærmere oss en det…
er du klar over at bare bomullen som skal til for å lage EN t-skjorte krever 10.000 liter vann…!? hva kunne ikke dette vannet vært brukt til i de landene bomullen produseres…!? kanskje vi ikke trenger så mange kule plagg for å redde verden…?

hadde man indeksert den reelle belastningen man utsetter kloden for HVER eneste dag med våre helt hverdagslige gjøremål, hadde man kanskje sett at jippoer som Earth Hour blir uvesentlige om man heller tar grep og gjør meningsfulle og varige endringer i sitt daglige forbruk/vaner.
produksjon av EN kilo kjøtt krever ca 20.000 liter vann, mens soya kun krever 1.000 liter vann. hvete på sin side krever 100 liter vann.

se for øvrig http://www.goodguide.com/slideshows/2009/4/11/reduce-your-environmental-footprint

lykke til med omstillingen!

KhanSoGood
19.04.09 – 09:34

Bravoo Petter! Fint du setter søkelyset på dyrs rettigheter og den kvalme pelsindustrien. Har aldri skjønt hvordan noen kan bruke pels når dem vet hva dyrene må gå igjennom. Falsk pels burde vel være like bra? Fint noen med innflytelse tar avstand fra dette.

EricEEvans
19.04.09 – 01:36

Hei Petter
Burde lest alle innlegg, men er litt+ på den glade hvite vinen.
Uansett er veldig glad for at du bruker DIN energi til å støtte pelsyrenes lidelser og statens misbruk av kronasje til denne industri. En industri som burde vært forbudt ved lov!! Og da snakker vi ikke kun om skattebetalers bidrag til fellesskapet men om en 101% selvfølgelighet, dyrs krav på et verdig liv.
Som en tileggs kommentar må jeg nevne at du er ikke forfengelig, men herlig.
Takk for at du er den du er og at du tar i et tak for alt og alle !!!!

Enbjoy your Toga
EricEE

Lill Ann
18.04.09 – 16:50

Fantastisk innlegg! Kunne ikke vært mer enig! Supert at du bruker din store stemme til å fronte saker for dem som ikke har stemme!!!!!! Du er et godt menneske, tenk om alle var som deg!!!!!!!!!! :-) Stå på!!!!!!!

Hege Rismoen
18.04.09 – 15:04

Takk for et godt initiativ!

Karin
18.04.09 – 14:55

Hei Petter!

Jeg ble så glad av å lese dine synspunkter om pelsindustrien i Dagbladet idag. Stå på! Du er en mektig mann som har stor innflytelse på mange mennesker, og jeg blir glad når jeg ser at du bruker dette så positivt som du gjør. Økologi og dyrs rettigheter er utrolig viktige verdier, fortsett å fronte disse.

Beste hilsener,
Karin.

Vemund
18.04.09 – 14:41

Én ting er å holde dyr i fangenskap og drepe dem kun i forfengelighetens navn, til forskjell fra å bruke dem til mat. Noen vil kanskje si at det er greit, jeg synes det er forkastelig.
Men hvis man synes det er greit, hvorfor er det da ikke naturlig å bruke samme krav til areal for disse dyrene som for tilsvarende dyr som bor i dyrehager, dvs. veldig store innhegninger i et naturlig terreng? Det er en grunn til at det er regler for dyrehager: Det er et vitenskapelig faktum at dyr har behov for å bevege seg fritt. Pelsdyroppdrettere må i det minste få samme regler.

Og ang. import fra Kina. Det er ikke et argument for å subsidiere pelsdyrhold i Norge. Det finnes måter å påvirke import på som er uavhengig av om vi har oppdrett her hjemme. Man kan feks. forby import fra enkelte land. Man kan ta internasjonale initiativ for å få på plass regler. Ved å avvikle subsidiene setter man en viktig etisk standard.

Nei, bort med statsstøtten! Jeg nekter å være med å holde liv i slik business.

Åsa Stenström
18.04.09 – 14:24

Hej Tom! Det låter verkligen förfärligt det där med de små hotellen. Är det så att ni norrmän tvångskommenderas att bo ett visst antal nätter i just Petters hotell? Det låter ju jättehemskt. Här i Sverige är det lättare, för vi bor bara på hotell när vi behöver och då väljer vi var vi vill bo, så om man exempelvis inte gillar små hotellrum med muspiss-duschar så väljer man ett annat hotell.
Eller så väljer man att bo just på hotell med små hotellrum och muspiss-duschar just därför att man gillar Petters idé om att hotellen ska miljöanpassas.

Marte Andresen
18.04.09 – 11:47

TUSEN TAKK PETTER! Helt fantastisk og nydelig at du skriver dette på bloggen din og at du belyse rslike viktige saker!!!!!!!!!!!!!!!!! Takk for at du snakker etikkens stemme:) Kanskje du kan sprre ordet til flere av dine venner som frekventerer mediabildet, så kan enda flere gå foran som et godt eksempel og påvirke der de kan?

TAKK, TAKK, TAKK!

Kjetil Kristiansen
18.04.09 – 11:23

Veldig bra Stordalen:-)

Dette har irritert meg lenge, så nå må politikerne stanse pelsindustrien. Dette er dyreplageri.

Tom
18.04.09 – 09:02

Ærlig talt, lillegutt. Jeg tror du driter i dyra, hensikten din er å få oppmerksomhet, oppmerksomhet, oppmerksomhet.

Men siden du er så opptatt av at streifdyr skal ha plass; hva med å gi oss som liker litt plass rundt oss større rom på hotellene dine? Der trøkker du inn flest mulig mennesker på minst mulig plass, enten det er på et rom eller i frokostsalen. Reine minen. Eller kanskje burhøns er mer treffende.

Og hva med oss som synes fossefall er det naturligste i verden? Hos deg får vi en sparedusj som mer ligner et musepiss. Ikke kom å fortell at drivkraften er miljøet. Den eneste drivkraften dinm er penger.

Men som vanlig; alt som kan pakkes inn i et etisk, milj eller kliomapewrspektiv bruker du rått for å tjene enda mer. Det flott at du har gjort det bra, men miljengasjementet ditt er falsk innpakking.

Sorry.

VictoriaDesiree
17.04.09 – 22:42

Bra skrevet Petter! Har skrevet om dette på bloggen min jeg også.

Sondre
17.04.09 – 21:39

Bra initiativ, Petter! Det er på tide at Norge legger ned pelsnæringen.

Heidi
17.04.09 – 19:27

Det slår meg som merkelig at mishandling til stadighet framstilles som et større onde enn drap. Hvis man virkelig tar dyrenes interesser på alvor slutter man å bruke dem – på alle måter.

H.F
17.04.09 – 18:12

Takk for støtten Petter !!
En behøver ikke å sette seg inn lover eller forskrifter da det gjelder pelsdyrhold.
Pelsdyrhold er helt uakseptabelt.
Bor selv ved en pelsdyrfarm…..

Stå på Petter, flertallet i norge deler ditt syn vedr pelsdyroppdrett..

Nina k
17.04.09 – 14:48

Til dere alle som mener at pelsdyra har det bra,tenk dere godt om 2 ganger.For dere tar grådig feil.Hvis det er bra å stå på nettingbunn 24 timer i døgnet året rundt uten å ha et lunt sted å gjemme seg for vær å vind og ikke ha større plass enn man kan så vidt snu seg,og møkka ligger i stinkende hauger under buret i 30 varmegrader så syns jeg at dere burde teste det selv.Åkle seg i døde dyr er ikke flott.Og å sammenligne kjøttdyr med pels er bare teit.De aller fleste gårdsdyr får kjenne sol/regn og frihet og menskelig kontakt på kroppen,noe pelsdyra aldri får oppleve.Legg ned den næringen,vi trenger ikke pels i våre dager.
Så stå på Stordalen,dyra trenger en som deg.
Mvh Nina k

Ellen Graneggen
17.04.09 – 14:36

Kunne ikke vært mer enig. Har vært på omvisning på reve-/minkefarm, har gått forbi slike “pelsfabrikker” i skogen når jeg har vært ute på tur med hunden min (og opplevd hysteriet hos fangede dyr som ikke kan unnslippe farer (som en stor schäfer som plutselig svinser rundt nede under burene).
Vi har FLEECE, vi har ULL, vi har isolering av boliger, vi har miljøvennlig fjernvarme, vi har miljøvennlige transportmåter, og vi har HVERANDRE!

Tror noen det er classy å gå med dyre lik (ikke orddelingsfeil) på kroppen, tro igjen. Du må lære på nytt – kjærlighet for alle vesen :) Vi som ikke bruker pels, hater ikke pelsbrukere, men venter på at lyset skal treffe også DERES hjerter.

Peace out and FUR out, too :)

Vidar S.
17.04.09 – 14:14

Kommentar til Åsa Stenstrøm: Forstår at de hadde ei lei oppleving på den nevnte farmen, og det er synd.

Det *er* er ei stram lukt frå oppdrettsanlegg med rev og mink. Det er i hovesak møkka deira som avgir denne. Enkelte tider på året, spesielt under kvalpinga på sommaren, kan det vere ekstra vanskeleg å koma til å få kjørt møkka bort utan å skremme dyra. Det kan derfor lukte ekstra mykje på denne tida.

Når det er sagt, så vil det faktum at rev og mink går på nettingbunn gjere at møkka deira detter igjennom netting og ned på bakke eller direkte i oppsamlingsanlegg. Dette gjer at dei ikkje blir ståande i møkka slik som ein del andre dyr har lettare for å gjere på bås og i innhengning.

Vil også legge til at det sjølvsagt vil finnast døme på oppdrettsfarmar som ikkje er forskriftsmessig drive. Det vil det også vere lett å finne døme på når det gjeld andre typar landsbruksanlegg. Og til og med hotellforetak. :)

Vh Vidar S.

Åsa Stenström
17.04.09 – 12:48

Jag har varit på bondgårdar där man föder upp nötboskap, grisar eller får. Köttdjur som ska slaktas. Lite obehagligt när man inte är uppvuxen på en bondgård, men ändå är det stor skillnad mot den gången vi av misstag råkade köra till en minkfarm. Det var som att komma till ett förintelseläger. Lukten var intensiv, stämningen i luften var död och hela familjen fick tårar i ögonen under de sekunder det tog att vända bilen och fort köra därifrån.

Djur som har ett lantgårdsliv har i jämförelse mera liv. Man får inte samma panikkänsla när man besöker en bondgård. Man kan t.o.m. känna att djuren trivs och har det bra. För mig är det därför stor skillnad på om man använder kött och skinn från exempelvis får, än om det kommer från minkar.

magnetor
17.04.09 – 12:45

har du noe imot å legge meg til som kontakt på twitter, jeg MÅ snakke med deg om noe

Vidar S.
17.04.09 – 11:41

Sorry, Petter, her skyter du bom.

Artikkelbildet og dei forutsetningar du legg til grunn for din omtale av pelsdyrnæringa i Norge er ikkje etterretteleg eller representativ. Norsk pelsdyravl har tradisjon i Norge som går tilbake i overkant av 100 år. Og ja, det er ei næring, som har vore drive etter strenge retningslinjer for kvalitet, fôrvalg, dyrehelse, burstandard, tilsyn og foredling.

At rev og mink i utg.punktet er ville dyr, er uomtvisteleg, men det har hestar, storfe, sauer, kylling, tamme mus og marsvin, også vore. Dette er dyrerasar som over tid er blitt foredla og tilvent eit liv i andre, meir begrensa omgivelser, enten det er stall, bås eller bur. I forhold til kroppstørrelse har revar og mink vel så god plass i dagens bur som det mange andre gårds- og husdyr har i sine “boligar”. Det er ikkje rimeleg å samanlikne omgivelsane deira med den ville varianten av dyra, men meir naturleg å samalikne med andre farmdyr. Burstørrelsane til pelsdyr er også blitt større over tid, etterkvart som ein har fått meir viten om dette.

Ang. dyremishandling, så er det få ting som er så grotesk og hensynslaust som å sleppe burdyr ut i det fri, slik enkelt aksjonistar har gjort. Dette er dyr som i over hundre dyregenerasjonar er blitt tilvent burliv, og som manglar forutsetning for å overleve eit liv ute i den ville naturen.

Eg synes denne debatten over lang tid har vore alt for ubalansert og for lite faktaorientert. Pelsdyrnæringa ved Norsk Pelsdyralslag har også vore tamme (no pun intended) og lite synlege i den offentlege debatten for å bringe til torgs dei faktiske forhold som norske pelsdyr lever under i dag.

Eg har sjølv personleg kjennskap til fleire pelsdyroppdrettarar i Norge, og det er menneske som set si ære i helse og velferd for dyra gjennom heile livsløpet. Så eg kjenner meg ikkje igjen i det dyrehold og dei holdningane du beskriver.

Det må vere rom for å diskutere dyrehelse og etikk, ja, men den unøyanserte aksjonistlinja er ikkje etterretteleg og konstruktiv.

Vh Vidar S, Kristiansand

Reidar Andresen
17.04.09 – 11:26

Bra initiativ Petter Stordalen!

Positivt at fleres ser behovet for å køtte statsstøtten til pelsdyrnæringa. Pelsdyroppdrett er både uetisk, ulønnsomt og uakseptabelt.

I dag er det mindre enn 400 pelsfarmer igjen i Norge. La oss håpe tallet er 0 innen noen år.

Helle Jesbjerg
17.04.09 – 11:22

Kære Julie Blanca: Mener du dermed, at Norge ikke importerer pels? Som jeg prøvede at forklare i mit indlæg, så mener jeg ikke, at vi behandler dyrene korrekt i vores del af verden. Men afskaffelse af pelsproduktion i skandinavien er ikke løsningen på problemet. Det vil blot gøre importen fra lande hvor dyremishandling ingen grænser har endnu større. Eller vil du forbyde eksport og import af pels? Held og lykke med det projekt.
Jeg prøver blot at være realistisk. Hvorfor ikke arbejde på at gøre vilkårene for både slagte – og pelsproduktionsdyr bedre, så vi netop på den måde kan foregå som gode eksempler.

Kære Knut Olsen: Skal vi acceptere børnearbejde? Det indlysende svar må være nej. Skal vi acceptere børnearbejde, hvis alternativet er, at børn tvinges ud på gaden for at prostituere sig? Man må se både etiske og politiske spørgsmål fra flere sider, for at nå frem til en god løsning. Verden er ikke sort/hvid og forbud er ikke altid vejen frem.

Elna Tenol-Tuxen
17.04.09 – 11:09

Helt topp Petter Stordalen, vi trenger din støtte mot dyreplageriet!

Knut Olsen
17.04.09 – 10:53

Takk Petter for at du tar ordet for dyrene! Det ble sagt i en kommentar at: “Problemet med dette tiltag er, at man så i stedet vil importere pels fra bl.a. Kina, hvor man flår dyrene mens de stadig er i live.” Tilsvarende argumenter kan brukes mot alle etiske tiltak! Skal vi akseptere barnearbeid fordi vi ville få det til “bedre” enn kinesere? Problemet er at pels vil bli mote så lenge de nordiske landene, gjennom blant annet SAGA FURS, bruker titalls millioner kroner på å pushe pels ovenfor designere og motehus. Flertallet forstår at pelsdyroppdrett er dyreplageri, problemet er at pelsbransjen holder kunstig liv i elendigheten gjennom massiv markedsføring og PR.

Julia Blanca
17.04.09 – 10:32

Hurra Petter! Pelsdyroppdrett er dyremishandling. Til deg Helle som mener vi bør opprettholde pelsproduksjonen i Norge for å hindre oppblomstring i Kina: Faktisk EKSPORTERER Norge pels til Kina. Vi burde slutte med å eksportere dårlige vaner til utlandet, og heller gå foran som et godt eksempel ved å avvikle pelsdyrfarming.

Og til deg Anne som liker pels, og mener at pengene heller bør brukes på mennesker. Ja, da er vi jo enige. Ta vekk subsidiene fra pelsnæringen, og bruk det gjerne på mennesker i nød!

Larsen
17.04.09 – 10:01

Pelsdyrene i Norden er domesticerede, så argumentet om vilde dyr holder ikke. Det er heller ikke mishandling at holde dyr i bur. Dyr er ikke mennesker, og dyret kan ikke reflektere, som mennesker kan. Derfor er dyret for eksempel ikke bange for at det skal dø – det forstår dyret nemlig ikke. Mink og ræve kan holdes i fangenskab fuldstændig uden at de udviser stress, og disse målinger er det eneste rigtige at bruge til at måle dyrenes velfærd. Mennesker, der tror, de ved, hvordan dyrene har det (på baggrund af deres egne menneskelige erfaringer) har misforstået alting!

Rune Hauger
17.04.09 – 09:47

Takk for et kjempebra initiativ, Petter!
Mvh Rune Hauger, Regnskogfondet

Anne
17.04.09 – 09:35

Tenker ingen på hvor mange dyr dette vil utgjør på sikt?
Problemet er at disse dyrene ikke brukes til mat.Naturlig avgang..hehe.. de formerer seg ofrtere enn det. Og hvem skal være ansvarlig for å holde bestanden nede? Og for å drepe dem uten å bruke dem til noe?

Jeg liker pels. Jeg liker sel også, men ikke når de på grunn av fangstnekt, velter seg innover fjordene de adri har vært i før, og spiser opp all fisk. Ikke en ørret igjen til sportsfiskerne, og ødelagte garn og lite fisk for oss hobbyfiskere.

Mennesket lever av det naturen gir, og siden vi ikke lenger har tid til å springe i skogen, må vi ha dyrene nærmere. Helst med bedre vilkår, men de er dyr.

Bruk heller pengene på mennesker som lider i verden.Dyr er dyr!

Arne Kristian Løvik Stellander
17.04.09 – 09:31

Hallo Petter.
At du ikke har gått inn i politikken enda skjønner ikke jeg. Forslaget du her kommer med er det enkleste og beste jeg har hørt på lenge. Problemet med Arbeiderpartiet er jo at de ikke driver Arbeiderparti politikk.
Stå på, Petter. Du har utrolig mye positivt å komme med både på miljøfronten og ellers.

Helle Jesbjerg
17.04.09 – 09:13

Problemet med dette tiltag er, at man så i stedet vil importere pels fra bl.a. Kina, hvor man flår dyrene mens de stadig er i live.

Dette er dog trods alt mere problematisk end minkfarme i Norge med trange vilkår for dyrene. Man kan ikke bremse markedet for pels da efterspørgslen er stor og jeg foretrækker norsk pels fremfor kinesisk, selvom jeg enig i, at dyrene begge steder ikke bliver behandlet ordentligt.

Man skulle, i stedet for at afvikle pelsproduktionen i Norge, lovgive om bedre vilkår for pelsproduktionsdyr og give statsstøtte til dette. På den måde, ville vi kunne sikre, at den pels vi køber, kommer fra dyr som har haft gode levevilkår.

Med importeret pels har vi slet ingen kontrol.

Skriv en kommentar